Välkommen till Miljökloka kontor - för offentlig sektor i sydöstra Sverige.

"Tajmat och klart in i minsta detalj"!

Att ändra sina beteenden är inte lätt - vi är vanedjur och gillar att göra saker som de alltid har gjorts. Triandis teorier förklarar att det är inte bara vanor som påverkar vårt beteende utan även vi blir också påverkade av sociala faktorer och känslor.

Den belgiske tävlingsledningen för Miljökloka kontor bjöd in en expert som lärde ut hur man kan påverka beteende med fyra enkla principer: Gör det Enkelt, Attraktivt, Socialt och väl-Tajmat (Easy, Attractive, Social and Timely = EAST). Här kommer en rapport direkt från Belgien där de belgiska energi-teamen har satt teori i praktik och tillämpat detta i sin egna vardag.
  • Enkelt

Vi vet att små, till synes onödiga detaljer kan göra saker mer utmanande och det i sin tur kan utgöra skillnaden mellan att få det gjort nu eller strunta i det. Om du vill att hundägare ska ta upp efter sin hund, så räcker det inte med en skylt som uppmanar dem att göra det, utan om man ser till att det finns påsar intill skylten så blir allt mycket enklare. 

Därför ska vi spana efter lösningar som gör det enklare för människor att göra något, tex att leva ett hälsosammare liv, komma i tid eller... ja, tex spara energi. Energi-teamet i Liedekerke har gjort en manual som hjälper kollegorna att ändra energiinställningarna på sina datorer till ett mer energieffektivt läge. Manualen hjälper kollegorna och när när detta väl är gjort så kommer datorn vara energieffektivare varje gång den används. 

  • Attraktivt

Att göra någonting mer attraktivt handlar om två saker: skapa intresse för det och gör själva åtgärden mer tilltalande. Människor är mer benägna att göra en specifik åtgärd om det är kopplat någon form av drivkraft till det. De bör känna sig tilltalade av åtgärden, få något ut av den och sist men inte minst upprätthålla eller öka den positiva självbilden, Därför är det en positiv drivkraft att känna sig bra, eller se bra ut för att få människor att göra en specifik åtgärd.

Till exempel, i byggnaden i Leuven, utmanas medarbetarna och vinnarna annonseras i en online blog och får små presenter. På så sätt blev Gröna Klick och en liten tävling om hållbara arbetsresor populärt och fick ett bra gensvar. 

  • Socialt

Människor är sociala djur. Vi är djupt påverkade av vad som sägs och görs i vår omgivning. Vi sparar energi när vi vet att andra människor i liknande hushåll använder mindre energi än vad vi gör. Vi tar hellre trapporna än hissen om våra kollegor gör likadant. 

Energiteamet i Asse uppskattar det nära samarbetet mellan både anställda och chefer. Gemensamma ansträngningar både från golvet och till ledning ger mest och bäst resultat och involverar alla kollegorna i huset att minska energianvändningen. I Diest har energiteamet gjort en kortfilm om kampanjen (se nedan) och den förmedlar en positiv attityd "Vi gör det tillsammans" och  man har inspirerat och inkluderat alla sina kollegor i kampanjen.

 

  • Tajmat

När du vill att någon ska ändra sitt beteende se till att nå dem vid rätt tidpunkt och på rätt plats. 

Energiteamet i Leuven ordnade en hissfri vecka och pyntade hissarna (se foton nedan). Genom detta väl-tajmade budskapet fick de människorna att tänka (och titta) två gånger innan man valde att ta hissen. En annan väl-tajmad idé är att sätta upp en affisch bredvid hissen med budskapet: "Spara energi och använd kalorierna: ta trapporna!". Sätt inte upp den typen avbudskap bredvid trapporna, för de som är där har redan tagit beslutet att ta trappan och behöver ingen påminnelse. 

August EU blog

Det här var några exempel på vad EAST-principerna kan generera för idéer till en bra kampanj som når människor på rätt sätt och på rätt plats. Vill du läsa mer om EAST så finns rapporten här (på engelska) .

OBS! Den här hemsidan använder kakor (cookies) och liknande teknik.

Du lämnar ditt samtycke till att vi placerar cookies på din dator, om din webbläsare är inställd på att tillåta cookies. Du tar tillbaka ditt samtycke genom att ändra webbläsarens inställning.

Jag förstår